Ät hälsosamt och billigt

Genom att planera veckans måltider går det att spara en hel del pengar, samtidigt som det är lättare att äta hälsosamt när man planerar måltiderna i förväg. Det finns många sätt att äta billigare på, även om det ibland kan verka som att grönsaker och kvalitetskött är mycket dyrt. Här kommer våra tips för hur du kan äta mer ekonomiskt:

  • Köp billigare men nyttiga grönsaker.

Kål är billigt, nyttigt och går att göra massa saker med. Vanlig vit- eller rödkål fungerar lika bra stekt, kokad, ugnsbakad som ångad. Låt denna grönsak utgöra basen för dina måltider så sparar du snart in en hel del pengar. En grönsak som är mycket populär just nu är blomkål. Det är en billig grönsak och den är ganska neutral i smaken vilket innebär att den är mycket användbar. Några huvuden blomkål är mycket mat och det kostar inte mycket att handla in.

  • Soppor är nyttigt och gott

Använd dina favoritgrönsaker och gör lite enkla soppor som är smaksatta med buljong. Lök, blomkål och buljong samt salt och peppar är ett exempel på en god och enkel soppa som dessutom är otroligt billig. Mixa den gärna med handmixer tillsammans med en klick smör för en extra lyxig känsla.

  • Gör långkok med kött

När man gör långkok kan man använda billigare köttdelar som exempelvis bog, rulle, oxkind och lägg. Använd med fördel en så kallad slow-cooker för extra bra resultat. Fyll helt enkelt på med lök, grönsaker, buljong eller tomatsås, köttbiten och kryddor. Sedan låter du det stå och koka på svag värme i några timmar. Detta ger ett saftigt och gott kött som smälter i munnen. Bäst av allt är att man kan göra riktigt stora köttbitar på detta sätt, för att sedan frysa in delar av det i portionsstorlekar. Detta är både ett billigt och gott sätt att äta kött på!

  • Ordentlig mat är nyckeln till framgång

Kortfattat kan man säga att ju mer hemlagat du äter, desto billigare blir det i längden. Skippa alla halvfabrikat och förpackade rätter. Satsa istället på mycket grönsaker, gott kött och trevliga kryddor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *